Het Willem Ruis gevoel bij Glaciar Perito Moreno - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Martijn Beer - WaarBenJij.nu Het Willem Ruis gevoel bij Glaciar Perito Moreno - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

Het Willem Ruis gevoel bij Glaciar Perito Moreno

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Januari 2009 | Argentinië, El Calafate

Hola todos,

Nog even terug naar oud en nieuw: we hebben in het hostel aan een lange tafel een diner gekregen, gemaakt door de vrouw des huizes. Er was flink uitgepakt met vele salades, kippen en natuurlijk het geitje. Smaakte heerlijk en het internationale gezelschap was erg leuk om mee te maken. om 12 ur geen vuurwerk maar met lepels op de lantaarnpalen slaan. Ze moeten toch iets?!

Op 1 januari hebben we de bus gepakt naar El Calafate. Er waren maar 20 passagiers dus het was rustig en ook de grensovergang verliep soepel. Dat is ook fijn om mee te maken. De busrit was prachtig, de omgeving is geweldig mooi. Gevarieerder dan we tot nu toe gezien hebben met hoge bergen en vele turqoize meren.

Na aankomst wilden we nog uiteten maar op 1 januari bleek dat niet te kunnen zonder reservering. Het werd instant soep met chips. Goed voor ons budget ;-)

Vandaag werden we om 9 uur opgehaald om naar de perito moreno glacier te gaan in parque nacional los glaciares. Weer een mooie route maar de eerste aanblik van de gletsjer daar hebben we geen woorden voor. MOOIII!!!
Ditmaal een relaxte tour met veel tijd om te genieten van de vallende stukken ijs. Gigantische stukken vallen er vanaf en eenmaal op het water klinkt het als een kanonschot. Ongelooflijk. Wanneer er een stuk valt is niet te voorspellen, het is echt mazzel hebben, vandaar ons Willem Ruis gevoel. We hebben een losvallend stuk kunnen filmen om jullie mee te laten genieten, aardig toch?
De gletsjer is in beweging, zo'n twee meter per dag. Het gedeelte wat wij hebben gezien is maar een klein stukje van de in totaal 80 bij 30 km.

Hierna zijn we met de boot naar een gedeelte gegaan waar we een minitrekking hebben gelopen. De crumpels (loopijzers) werden ondergebonden waarna we 1,5 uur hebben gelopen op de gletsjer. Het viel reuze mee en de omgeving werd er niet lelijker op en proeft naar meer, meer, meer! We hebben het water geproefd, slechts 400 jaar oud maar heerlijk fris. Ook nog een whisky met gletsjerijs gedronken, dat hoort erbij.

Na terugkomst in El Calafate hebben we ons tegoed gedaan aan een laatste échte argentijnse steak. Zoooo lekker, we willen blijven. 500 Gram in no time op met natuurlijk een fles goede argentijnse wijn. Het was weer een feestdag waar we van genoten hebben. Een goede start van ons nieuwe jaar!

Morgen gaan we terug naar Chili om de 'W' te lopen in parque nacional torres del paine. We overnachten in refugios in het park. Daarna weer bericht hoe we dit beleefd hebben.

Dank voor alle nieuwjaarswensen!
Nogmaals een heel goed en vooral vrolijk en gezond 2009!!

Liefs,
Martijn, Marjolein en Mol


  • 03 Januari 2009 - 07:57

    Willemijn En Cees:

    Wat indrukwekkend die blauwe kleur van dat ijs!!En ik denk dat ik volgend oudjaar ook met lepels op lantaarnpalen ga slaan(BEn bang van vuurwerk!!!) en ook een stuk goedkoper.
    Geniet lekker verder, wij genieten mee.

  • 03 Januari 2009 - 09:57

    Mimi:

    wat zien jullie een prachtige dingen genieten he het nieuwe jaar is alweer begonnen nu alle goeds he mimi

  • 03 Januari 2009 - 10:29

    Pa En Ma:

    Lieverds,we zijn weer helemaal bij met al jullie mooie verhalen en prachtige foto's. Hopen dat het wandelen op de gletsjers meevalt. Wel heel apart allemaal en we genieten volop mee. Hoop dat het nederland gemis niet te veel wordt. En nu niet meer vallen hoor. Geen kapotte benen en ook je fototoestel moet heel blijven. Geniet maar lekker verder, het vakantiegevoel moet er inmiddels wel lekker inzitten. Een geweldig begin van 2009 voor jullie. Veel liefs

  • 03 Januari 2009 - 11:00

    Mamsli:

    Het is van de gekke dat ik voor het eerst van mijn leven een mol zou willen zijn. Ik benijd dat beestje!!
    Maar ja......, ik zie mezelf niet bungelend aan een rugzak hangen. Toch een beetje topzwaar denk ik en zwielig voor Marjolein met wat overtollige ballast op die prachtige tochten die jullie maken.
    Ik geef de voorkeur aan echt vuurwerk hoor!! Ik ben er gek op en het was prachtig dit jaar. Volgend jaar maar weer thuis zonder lepels maar met vuurwerk en trouwens, de olie- en berlinerbollen waren ZALIG!
    Liefs!

  • 03 Januari 2009 - 12:20

    MeMICO?:

    Prachtig de foto's! We krijgen er weer helemaal het 'Himalaya gevoel' van!
    We volgen jullie op de voet. Liefs, XXXXXx

  • 03 Januari 2009 - 18:59

    Patrick Tukker:

    Volgens mij is de Postcode loterij ergens bij jullie in de buurt gevallen. Ik weet niet of je loten had, maar dan kunnen jullie de prachtige wereldreis misschien nog iets langer voortzetten... ;)

  • 03 Januari 2009 - 20:21

    TH En OJ:

    Hebben net de video van de gletscher gezien, toch nog vuurwerk bij oud en nieuw; fantastisch. Voor jullie van ons: een heel gelukkig, belevingsvol en gezond 2009. We kijken uit naar de volgende verslagen!!

  • 03 Januari 2009 - 20:59

    Chantal :

    He marjolein en martijn, je weet ik ben niet zo attent, maar toch wil ik jullie een geweldig 2009 wensen. Gezien de berichten moet dit wel lukken . wat geweldig zeg, de film, antartica, alles. ik blijf meelezen, maar wilde je even een super 2009 wensen. Spreek je snel (ok mailen) x chantal

  • 04 Januari 2009 - 18:37

    Monique En Buf:

    Nog een heel goed 2009 en de ik ben niet zo'n wereldreiziger, maar als ik jullie foto's zie en verhalen lees mis ik misschien toch wel iets.
    xx

  • 04 Januari 2009 - 21:03

    Ramona:

    Hallo Martijn en vriendin. Zag net op je hyves dat je op een bekende plek van me bent. Geweldig he die gletsjer en met die video deed t mij ook weer even rillen van de sensatie. Wat is dat toch vet die stukken die eraf vallen. Ik wil jullie enorm veel plezier wensen in Torres del Paines, ben er zelf helaas maar 1 dag geweest maar heb na mijn bezoek direct meerdere vrienden erheen gestuurd en volgens allen is dit 1 van de heftigste en mooiste ervaringen van hun leven. Er staat je dus erg veel te wachten, geniet geniet geniet!
    Voor de rest ziet de rest van jullie reis er ook niet verkeerd uit!! Ik wens jullie de allermooise avonturen toe.
    groetjes van een oud-huisgenoot en ook zo'n wereldreiziger.
    Ramona van Gennep

  • 07 Januari 2009 - 13:49

    AapBart:

    Vraagje van mijn kant, krijgen jullie nog iets mee van de Dakar, want die is dus precies ook waar jullie zitten.. Ga kijken! Spektakel! Doewie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 135625

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 02 December 2012

Seychellen en Qatar

27 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

IJsland

03 September 2011 - 02 Oktober 2011

Malediven en Sri Lanka

27 Januari 2010 - 16 Februari 2010

Vietnam

29 November 2008 - 08 Juni 2009

Rond de wereld

29 April 2008 - 06 Mei 2008

Zweden en Noorwegen

29 Juni 2007 - 03 Augustus 2007

Ecuador & The Galapagos

04 Juli 2006 - 13 Juli 2006

Londen

31 Mei 2006 - 30 Juni 2006

China & Tibet

05 Januari 2006 - 13 Januari 2006

Curaçao

17 September 2005 - 08 Oktober 2005

Java en Bali

Landen bezocht: