In Patagonia - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Martijn Beer - WaarBenJij.nu In Patagonia - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

In Patagonia

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

31 December 2008 | Chili, Puerto Natales

Hola todos,

Nog even en het is 2009...!!
Tijd voor een berichtje wat we gedaan hebben de afgelopen dagen.

Na terugkomst van de zuidpool zijn we cultureel verantwoord naar de gevangenis gegaan. Ongelooflijk wat ze daar een eeuw terug hebben neergezet met blote handen. Geen verwarming, niets. De gevangenkolonie die ze voor ogen hadden is (gelukkig) niet gelukt, de omstandigheden moeten ronduit vreselijk geweest zijn.

In Argentinie vieren ze alleen kerstavond, met familie thuis of in een restaurant waar de prijzen minimaal verdubbelen. Wij besloten om met een aantal van de boot te koken en te eten, een beetje family-like. Petra en Willem waren zo vriendelijk om ons uit te nodigen in hun appartement, waar Mathilde en Jaime ook waren. Ze hadden erg lekker voor ons gekookt compleet met hapjes en soep vooraf, heerlijke pasta en een meloen toet na. Dank!!
Hierna zijn we met Jaime naar zijn hostel gegaan om nog even wat te feesten maar ook nu was de gemiddelde leeftijd nog geen 20. Toch werd het half vier.
Eerste kerstdag hebben we laat ontbeten met jawel, broodje knakworst.Het bleek een prima bodem voor de 8km wandeling in parque nacional Tierra del Fuego. Na drie uurtjes klauteren mochten we terug naar Ushuaia om te koken voor Petra, Willem en Mathilde. Weer een erg gezellige avond gehad. Net iets te laat want om half vier moesten we op voor de bus naar Chili.

Tweede kerstdag hebben we de sloomste busrit ooit meegemaakt. We hebben er 15 uur over gedaan om van Ushaia naar Punta Arenas te komen, normaal gesproken is dat toch wel wat korter maar de grensovergang duurde en duurde en duurde en... Duurde. Ruim drie uur stilstaan vergde veel, het was een goede zen oefening in geduld. Onderweg wel het water overgestoken waar enorme vrachtwagens en bussen tegelijk op gingen en nog schommelde het.

De plekken in de bus om direct door te reizen naar Puerto Natales waren op dus zijn we naar een hostel gelopen waar geen plek bleek te zijn. Martijn moest nodig en ik bleef wachten, de dame kreeg meelij en had nog wel een eenpersoonskamer waar een extra bed bij kon worden geplaatst. Prima!! 's Avonds superlekker gegeten. Mocht ook wel na de busrit én het was tenslotte kerst :-)

In Puerto Arenas is niet heel veel te doen dus we besloten een auto te huren voor maandag. De rest van de dag hebben we relaxed aangedaan. Slapen en eten, wat internetten, fotootjes bekijken, buskaartjes geregeld voor dinsdag.
Zondag zijn we wederom naar de begraafplaats gegaan die ook nu weer erg mooi was. Veel bomen (spar) die heel hoog en rond zijn gesnoeid.
Het vervelende is de heftige (120km/u) en koude wind, het voelde veel kouder aan dan Antarctica. Met onze thermokleding aan hadden we het nog steeds koud. Raar hoor.

Maandag de auto opgehaald om naar de pinguins te kijken in Seno Otway. Weer een andere soort die net als konijnen onder en op de grond leven. Ze blijven erg leuk om naar te kijken maar het viel ons wat tegen na de zuidpool. Hierna zijn we naar het zuiden doorgereden, de omgeving is bijzonder mooi en heel ruig. Geen boom staat recht en de meeste bomen waaien om, veel stronken die helemaal vergrijzen sieren het landschap. Enorme roofvogels en piekleine musachtigen vliegen met en tegen de wind in.

Dinsdag zijn we met de bus doorgereisd naar Puerto Natales. Ditmaal hebben we tours geboekt om naar de perito moreno gletsjer te gaan om daar op de gletsjer te kunnen lopen. Dit is weer in Argentinie, eens kijken hoe de grensovergang is... Vanaf vier januari gaan we echt 'hiken' in parque nacional torres del paine. Ook daar moeten we vooraf logies reserveren en dat is gelukt. Met wat angst kijken we er naar uit, het zijn flinke wandelingen met veel klimwerk. We kunnen rustig aandoen omdat het tot elf uur 's avonds licht is. Nu maar hopen dat het ons lukt!

Vandaag hebben we weer een beetje rustig aan gedaan, wat energie sparen voor de komende dagen. Het zal een iets andere oud en nieuw worden. Champagne verkopen ze niet, vuurwerk mag niet van de Chileense regering en de berlinerbollen waren uitverkocht. We gaan in ons hostel eten, de familie kookt voor de gasten en vanaf 12 uur kunnen we naar een cafe. Morgen is alles dicht en er is ook geen ontbijt. Dus in de supermarkt e.e.a. ingeslagen en bij thuiskomst openden we de koelkast en daar lag een geitje op ons te wachten. Oke dan... Dat eten we dus in elk geval vanavond. Slik.

Alvast een heel gelukkig nieuwjaar met de beste wensen voor 2009!!!

Hasta Luego!
MMMx

PS Marjolein mist NL nu wel een beetje, oud en nieuw zonder familie, vrienden, vuurwerk, olie- en berlinerbollen,
vreugdevuren, nieuwjaarsduik, champagne is toch wel wat kaal. Onno van harte met je 38e verjaardag!!!

• 31 December 2008 - 23:18

Mimi:

lieve saam een heel goed 2009 het is nu hier nieuwjaar het vuurwerk knalt aan alle kanten jongens alle goeds voor 2009 mimi adrie

• 01 Januari 2009 - 09:13

Wim & Mieke:

Hallo Tijnelijn,

Wij wensen jullie een spetterend 2009!!!
    Geniet van jullie reis en wij zijn een beetje bij jullie door het leuke reisverslag.

Hele dikke huggggg

• 01 Januari 2009 - 11:01

Anke En Bart:

Hai,
    Allereerst happy new year.
    Wat hebben jullie het fantastisch, geniet er maar lekker van, en die oliebollen die bakt je moeder nog wel, als je weer thuiskomt. Veel geluk en gezondheid. Liefs, Bart en Anke

• 01 Januari 2009 - 12:36

Dicky:

Marjolijn en Martijn,

Een héél spannend 2009 toegewenst.
    Geniet van jullie volgende avontuur!

Groeten, Dicky.

• 01 Januari 2009 - 18:30

De Grenoble Beren:

Een heel erg goed nieuw jaar toegewenst! Wij zijn goed teruggekomen in Frankrijk na een koud weekje Nederland. Wij vonden 0 graden met een zuchtje wind al koud. Verder hadden we een fijne week.

• 01 Januari 2009 - 20:12

Marjoke:

Martijn en Marjolein ik wens jullie namens ons 4 tjes ook een heel gelukkig en gezond 2009 en nog veel succes met jllie reis ik volg jullie op de voet. Groet Marjoke Eric Anniek en Thijmen uit westmaas

• 01 Januari 2009 - 20:16

Marjoke:

Zo'n geitje in je koelkast lijkt me toch even wennen, maar misschien wel heel lekker

• 01 Januari 2009 - 22:47

Dinky:

Geniet van jullie verhalen!!

Een heel spannend en fijn 2009!!!

Zoen van ons allemaal!!!

• 02 Januari 2009 - 09:36

MeMICO?:

Prosperos Anos!!

• 02 Januari 2009 - 11:10

Ressarbo:

2009, 2009, 2009, 2009, 2009, 2009!
    Allerliefs van ons en bedenk je maar dat je nichtje gisteren voor het eerst op Friese doorlopers stond en het ging goed! XXX

• 02 Januari 2009 - 12:39

Knabbeltje:

Happy new Year koekebakkers!!! Dikke zoenen en een hollandse-mis-jullie-knuffel. XXX

• 02 Januari 2009 - 15:42

Karen:

Een fantastisch 2009 gewenst!

• 02 Januari 2009 - 22:20

Patrick Tukker:

Vanaf hier de beste wensen voor jullie. Gaaf om alle verhalen te lezen hoor. Maak er nog wat moois van!