Zim-Zam - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Martijn Beer - WaarBenJij.nu Zim-Zam - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

Zim-Zam

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

23 Mei 2009 | Zimbabwe, Victoria Falls

Voor de verandering eens een heel kort bericht zonder foto's. We kunnen niet verlangen dat iedereen altijd maar alles leest en bekijkt ;-)

Gisteren zijn we Botswana uitgereden en de grens gepasseerd met Zimbabwe. Het is bizar om hier te zijn. Een spookstad met ongeveer 90% van de winkels dichtgetimmerd. De paar toeristen die er zijn worden belaagd door de achtergebleven zimbabwanen. Ze bieden allemaal het oude geld aan met honderd triljard, dat zijn 12 nullen... Ook bieden ze heel goedkoop prachtig houtsnijwerk en beeldhouwwerk aan. Alles voor een beetje voedsel, het geeft ons een bijzonder naar gevoel. Maar wat eeuwig zonde. Het zal tot een jaar of 10 terug een bruisend en hippe plek geweest zijn. Dat is te zien aan de prachtige lodges die er zijn. Wij zitten bij een kleine lodge waar we kamperen. De prijzen zijn namelijk niet leuk, alles in USD. UIt eten is voor de prijs van Europa maar de kwaliteit is het lang niet.

Er zijn twee supermarkten, de ene biedt zwarte bloemkolen aan die wij al twee weken terug in de GFT bak gemieterd zouden hebben. De andere, de Spar, heeft meer zoals Lays chips, biertjes en yoghurt. Maar ook hier geen verse groenten of fruit. Laat staan vlees.

We zijn hier om de Vic-falls te bezoeken. Wat een enorme hoeveelheid water, wauwwwww. Nadeel is dat je compleet nat bent maar de zon schijnt dus het is ook wel weer lekker. De kant van Zimbabe geeft een meer overal beeld, horizontaal gezien.
Vandaag zijn we lopend (!) de grens overgegaan naar Zambia, want ook daar zijn ze te zien. Meer verticaal, maar de hoeveelheid water blijft enorm en nat ;-) Beiden vinden we de Zambiaanse kant mooier maar Zimbabwe is natuurlijk ook niet slecht. En heeel rustig terwijl in Zambia er hordes toeristen zijn. Wat heel maf is zijn de talloze regenbogen, het leek op een gegeven ogenblik wel dat we zwaar stoned waren. Werkelijk overal regenbogen, heel maf.

Vanavond voor de tweede avond achtereen uiteten. Gisteren heerlijk gegeten bij Mama Africa met een live band erbij. 13 Man personeel voor 4 tafels, ongelooflijk.

De verhalen en foto's van Botswana hebben jullie nog tegoed, komt ergens volgende week. Morgen rijden we hopelijk naar Francistown (in Botswana). Eens kijken of we dan weer 34 formulieren moeten kopen, alleen aan de grensformaliteiten waren we al 150 USD kwijt. Maar prachtige stempels en visa en natuurlijk de prachtige victoria waterfalls. Wat zijn ze mooi!!!

Liefs,
MMMx

PS Mol had het effe benauwd, kukelde hij zo bijna 90 meter naar beneden. Ging mis met het poseren voor de foto. Hij leeft nog :-)

• 23 Mei 2009 - 16:30

Pas Noes En Jort:

He reizigers,

Ons eerste bericht nu jullie bijna terug zijn. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

We hebben vooral met veel indruk naar de foto's gekeken (en hebben natuurlijk ook de verhalen gelezen hoor). In een woord: fantastisch.

Met Marjolein hadden we afgesproken om te laten weten wanneer Noes was bevallen. Dus, ook hier geldt: beter laat dan nooit. Omdat de "digitale geboortekaart" dus is uitgebleven en jullie bijna terug zijn, zullen we de papieren versie een keer komen langsbrengen. Kunnen we gelijk naar de prachtige foto's komen kijken.

Jort wenst jullie samen nog heel veel mooie momenten toe. Hij komt graag een knuffel halen als jullie terug zijn.

Groetjes van je neefje!!

• 23 Mei 2009 - 17:15

MemicoF!:

We volgen jullie nog op de voet hoor! Jerome wilde Mol al komen redden!

• 23 Mei 2009 - 18:12

Marjoke:

Hoi, we lezen alle stukjes kort of lang en kijken altijd met veel plezier en verbazing naar alle foto's (vooral de jongens) Nog heel veel plezier de laatste paar weken.

Groeten uit Westmaas

• 24 Mei 2009 - 07:55

Borg:

Heej hoi joh!!
    Wat ziet het er mooi uit allemaal (foto's bij vorige berichten) Ik ben helemaal weg van de mooie foto's met alle wilde dieren!! De kameleon is mijn favoriet! Gaat alles goed? Martijn alvast heel erg gefeliciteerd! met je verjaardag!!

Veel liefs Borg

• 24 Mei 2009 - 08:57

Vince:

Lekker hoor!
    waar gaan jullie de verjaardag vieren? in de kalahari op de zoutvlakte? alvast gefeliciteerd

• 24 Mei 2009 - 10:55

Dinky:

Hai hai,

Als je daar geweest bent,piep je niet meer over een prik mug in de kamer!
    De zon hebben we hier gelukkig ook!!
    Nog veel plezier!!!!!
    Liefs van Dinky

• 24 Mei 2009 - 18:03

Ressarbo:

Martijn alvast gefeliciteerd. Zijn jullie al een beetje aan het aftellen? Maris in ieder geval wel. Verbouwing thuis schiet op. Wil jullie graag weer live zien. Tot snel. Groetjes

• 25 Mei 2009 - 06:45

Silvia, Starsister:

lieve M&M,
    Ik denk dat jullie maar een 'dia' avondje moeten plannen om iedereen alle mooie foto's en verhalen te kunnen vertellen. Jullie zullen als sterren binnengehaald worden.
    Fijne verjaardag en laatste weken,
    liefs,
    Silvia

• 25 Mei 2009 - 20:32

Starsister Karin :

Hier een andere starsister. Martijn: van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geen taart waarschijnlijk, maar jullie vieren het vast op een andere manier!
    Liefs, Karin

• 26 Mei 2009 - 05:49

Sven:

Hee saam,

Wat een ongelofelijke fantastische reis hebben jullie bijna achter de boeg. Het is zo leuk om het hele reisverhaal door te lezen, met de foto's erbij. Kan je het als thuisfront toch een beetje meebeleven.

En dan ben je nog jarig ook! Gefeliciteerd!!! Wat heb je gekregen van Marjolein? Een fotoboek? Een reisgids? Een scheerapparaat?

Hier is alles goed. Afghanistan lijkt alweer lang geleden. Het is weer gewoon nine/five werken, maar het is toch een beetje anders als je zolang uit NL bent weggeweest. Ben heel benieuwd hoe jullie dat gaan ervaren. Nieuw huis, ander leven, misschien zelf wel een beetje veranderd.

Geniet volop van de laatste weken van deze superreis.

Groetjes Sven

• 26 Mei 2009 - 13:11

Karin:

He Martijn,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik ben heel benieuwd waar je dat op dit moment aan het vieren bent.
    En Marjolein: als ik jou was zou ik wat foto's naar de National Geografic sturen. Echt supermooi en bijzonder. Van de grootste giraf tot het kleinste insektje.
    Nog 2 weekjes en dan zijn jullie weer terug! We hebben wat zon besteld, dan komt het niet zo hard aan.

Veel liefs en tot gauw,
    Karin, Andres en Raul.

• 26 Mei 2009 - 15:34

Margriet:

Jammer dat jullie niet nog even in die contreien kunnen blijven hangen. Dan hadden we misschien wel in Zambia of Malawi alvast heel veel ervaringen kunnen uitwisselen. Half juli ga ik er twee weken op safari!
    Maar ik begrijp uit de reacties dat jullie "al weer" bijna terug in Nederland zijn en dan ook spannende tijden tegemoet gaan. Geniet nog van de laatste paar weken.
    Tot tzt.
    groetjes Margriet