Tien nachten met Professor Molchanov - Reisverslag uit McMurdo Station, Antarctica van Martijn Beer - WaarBenJij.nu Tien nachten met Professor Molchanov - Reisverslag uit McMurdo Station, Antarctica van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

Tien nachten met Professor Molchanov

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

23 December 2008 | Antarctica, McMurdo Station

Onvoorstelbaar, mooi, bijzonder, extreem, wonderschoon en nog veel meer superlatieven zijn voor deze reis van toepassing.

Geweldig mooi gevormde ijsbergen, verschillende soorten pinguins, zeeleeuwen, walvissen en vogels hebben we gezien.

De professor Molchanov had een prima hut voor ons aan stuurboordzijde, op het middendek met een eigen badkamer, buro en bank hoorde je ons echt niet klagen. Oke het stapelbed was het enige minpuntje.

De heenreis verliep bijzonder rustig. The Drake Passage was ons gunstig gezind en dit soort zee is er slechts 10 dagen per jaar. ¨Crazy Sea¨ zoals de Russische Kapitein betitelde. Ach, wij waren er blij mee, in plaats van groen over de railing te hangen bestond onze 1000 km heenreis uit bastogne koeken etend lezingen bij te wonen over Ozon, Pinguins en de voedselketen op Antarctica. En een superslow film over de ontdekkingsreiziger Scott.

Op de boot zaten zo´n 50 passagiers waarvan 20 nederlanders. Maar ook o.a. Israel, Australie, VS, Duitsland, Spanje, Ierland en Italie waren vertegenwoordigd. Er was 20 man russisch personeel aan boord en nog eens 8 man aan internationaal expeditie-team. Waaronder ook twee Maleisische koks die 3 keer per dag een voortreffelijke maaltijd neerzetten. Dit belooft veel goeds voor Maleisie! Zo hebben ze buiten op het dek een bbq georganiseerd terwijl het toch wel sneeuwde. Ditmaal gratis drank dus de meeste hebben het lang volgehouden. Het personeel deed volop mee en zo probeerden enkele dames en heren van de russische crew een nieuwe liefde te scoren. Helaas, het lukte ook ditmaal niet. Maar leuk en gezellig was het wel.

Omdat het weer zo meezat kon de boot snel doorvaren en waren we dinsdagavond al aangekomen bij het Antarctisch Peninsula en konden we direct al een landing doen zoals dat heette. 3 Broeken, 7 lagen aan truien, sjaal, muts, handschoenen en reddingsvest aan en de zodiacs in (correctie, dit is Martijn z´n outfit). Met 5 kleine bootjes voeren we tussen de ijsbergen en pinguins door naar het vaste land.

Al met al hebben we 10 keer een activiteit gedaan, dit waren of landingen, of zodiac cruises langs en door de ijsbergen. Ook een stop bij Port Lockroy, een Brits museum, souvenirswinkeltje en brievenbus. Deze mensen zitten er iedere zomer vier maanden lang onder primitieve omstandigheden. Af en toe kunnen ze op een cruise-schip douchen en meer als pinguins tellen is er niet te doen. Wel een schitterende omgeving maar je moet elkaar wel erg aardig vinden.

Volgens het team hadden we ontzettend geluk met het weer en hadden we veel zonnige en windstille dagen, heerlijk! Costa del Antarctica here we are. Ze hebben het zo vaak gezegd dat we het eigenlijk niet geloofden.

Iedere landing zagen we wel weer iets nieuws. Vanaf de boot hebben we vier Humpback Whales gezien. Drie soorten pinguins in grote getale gezien: Gentoo, Chinstrap en de Adelie - pinguins. Soms nog broedend en zelfs al met kleintjes, liefff. Verder de Fur Seal, Crabeater Seal, Elephant Seals en de meest indrukwekkende: de Leopard Seal.

Iedere dag zagen we de mooiste en grootste ijsbergen met daarop pinguins die er vanaf sprongen of belaagd werden door roofvogels die op hun eieren loerden. Het ijs kan je horen kraken maar dat er een mega stuk afbrak hebben we niet gezien. We kunnen ook niet alles hebben.

Wat zo leuk is aan pinguins: ze zijn niet zo lief, ze lopen leuk, pikken steentjes van andermans nest, ze zijn heel behendig berg op maar onhandig berg af, ze plonsen het water in, jumpen er weer uit, vliegen erboven. Moeten we doorgaan?

Nog een gek fenomeen: het wordt niet donker. Dat voelt heel raar, twee, drie, vier uur ´s nachts en het is en blijft licht. Je lichaam reageert echt anders. De lucht is ook erg droog dus veel creme smeren en water drinken.

De tijd ging veel te snel voorbij en na ruim 5 dagen gevaren te hebben door het Antarctische gebied werd helaas de terugreis weer ingezet. The Drake was ons dit keer minder gunstig gezind en terwijl de kaptitein grijnzend achter het roer stond was de rest zich aan het proberen vast te houden ergens aan of vloog successievelijk met het hoofd en de voeten tegen de uiteinden van het bed. Sommigen hadden zelfs hun reddingsvest al aangetrokken. Met een hellingshoek van 40 graden is dat op zich niet heel raar. Maar dat hoorden we pas achteraf, eigenlijk vonden wij het nog wel meevallen en Marjolein heeft nog film zitten kijken...

Gelukkig zijn wij niet echt zeeziek geworden en was het de laatste dag weer een rustige zee zodat we onze tassen weer konden inpakken. We meerden al vroeg aan en het zat er echt bijna op.

Voor een gedetailleerd verslag inclusief de route en landingen:

Vanavond een kerstdiner wat we gezamenlijk met nog een aantal andere nederlanders van de boot zullen eten. In Argentinie vieren ze alleen kerstavond dus daar doen wij aan mee. Voor allemaal hele fijne kerstdagen!! Morgen gaan wij aan de wandel en vrijdagochtend vertrekken we naar Chili. Tot dan! Feliz navidad :-)

Liefs Marjolein en Martijn en Mol

Mol z´n billen zijn bevroren geweest. De pinguins liepen met een schuin oog aan hem voorbij en leuk dat hij het vond. Tot z´n billen vastzaten...

• 24 December 2008 - 21:53

Mamsli:

Helemaal fantastisch geweest zo te lezen. Al die superlatieven, waar blijven de foto's? Ik wil ook wel meegenieten.
    Voor Mol is slecht gezorgd, stel je voor, bevroren billen.
    Fijne dagen!
    Knufs

• 24 December 2008 - 22:27

Leuk verhaal! Dank voor jullie aangename gezelschap. Dit was echt een heel bijzondere reis! Veel groeten en fijne Kerstdagen gewenst vanuit El Calafate,Caty, Bert, Annemarie en Marjolein

• 25 December 2008 - 06:37

Tanja:

Wat een belevenis!!!
    Voor jullie ook hele fijne dagen,xx

• 25 December 2008 - 08:14

Cees En Willemijn:

Jongens jongens wat beleven jullie een hoop, wij hebben weer genoten van jullie beschrijvingen.
    Fijne Kerstdagen en een goed uiteinde en een stralend begin van 2009.

Groetjes Willemijn en Cees

• 25 December 2008 - 08:17

Marc:

Een mippy x-mas toegewenst ...

• 25 December 2008 - 10:03

Mats O Monica:

Greetings from Arvika. Next time you're in Sweden you must visit us to show us your pictures.

• 25 December 2008 - 10:09

Karin En Daniel:

Lieve Martijn en Marjolein,
    Wat een geweldige reis! Konden jullie ne nog wel bewegen met 7 truien en 3 broeken? Ik zie een Michelinmannetje voor me...
    Hier is het 1e kerstdag en zit de kerst er dus weer op. Lekker en veel gegeten, gekaart en gewandeld. Het is vrij koud (-8 nu) maar gelukkig niet zo koud dat we 7 truien aan hoeven. Kreeg Mol geen lange onderbroek?
    Liefs, Karin en Daniel

• 25 December 2008 - 13:04

Miranda:

You did it. Te gek hoor.

Enne... voor jullie ook fijne kerst en alvast een super 2009. Ik ben benieuwd of jullie het nog op een speciale plek gaan vieren.

Enjoy.

• 25 December 2008 - 15:54

Margriet:

In een woord: wow!
    Alvast een mooi uiteinde en vooral een waanzinnig 2009.

• 25 December 2008 - 19:42

AapBart:

Beer, heb jij al vuurwerk?! Zo ja, waar kan ik het beste kopen?! Moet wel chinees en illegaal zijn, want de rest is prut!

• 25 December 2008 - 22:19

Christine:

Fijn dat jullie het zo geweldig hebben ervaren.
    En geloof 't maar... jullie kunnen er nog jaren van nagenieten!

Gezellige kerstdagen,
    Christine, Edmundo, Esmée en Amy

• 26 December 2008 - 09:52

Dicky:

Ook jullie heel fijne Kertstdagen toegewenst. Als ik alle belevenissen lees genieten jullie optimaal.
    Bon voyage, Dicky.

• 26 December 2008 - 10:43

Karen:

en weer wow! :en dan zo'n smiley met van die grote ogen:. Het klinkt helemaal fantastisch (en bijna ongelofelijk) veel plezier

• 27 December 2008 - 13:29

Dinky:

Hai Marjolein en Martijn,

Rick gaat de 10e met Bonnie een maand naar Midden Amerika! Krijg ik van die kant ook spannende verhalen!!
    Fijn dat Mol het ook zo naar zijn zin heeft! TOP!!!

EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR!!
    Dinky, Herman, Robin, Heleen Oscar, Rick en Bonnie

• 27 December 2008 - 21:05

Ta Ha En O Ja:

Zijn net terug uit meters sneeuw, kunnen ons de prachtige witte wereld bij jullie 'n beetje voorstellen! Genieten van jullie verhalen, foto's en films: volgende week vuurwerk, een heel goed uiteinde en in het nieuwe jaar weer veel spannende belevenissen. Dikke kus van ons.

• 28 December 2008 - 09:49

Vinnie:

stoer hoor, lucky b*st*rds ;)

• 28 December 2008 - 10:04

Herman En Kiki:

Wij genieten enorm van jullie reis, ook al zijn we in Den Haag.Mooie start in 2009 en veel liefs.

• 29 December 2008 - 14:48

Ben:

Fijn dat we door jullie beeldend beschreven ervaringen mogen meegenieten van jullie reis. Ik beleef kerstochtend nu op Antarctica –daar gaat weer een bultrug- , terwijl jullie alweer zijn vertrokken. Blijf vooral genieten en doorgaan met die prachtige reisverslagen.

• 29 December 2008 - 18:17

Pa En Ma:

weer terug uit drente. Maar natuurlijk geen vergelijk met de zuidpool. snel een uitgebreider bericht. Veel plezier in Chili