Big Buddha & country visit - Reisverslag uit Chengdu, China van Martijn Beer - WaarBenJij.nu Big Buddha & country visit - Reisverslag uit Chengdu, China van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

Big Buddha & country visit

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

05 Juni 2006 | China, Chengdu

Hoi allen,

Laatste avond in Chengdu, morgenochtend om 05:40 vertrekken we richting Tibet, Lhasa. Gisteren met lokale bussen naar Leshan gegaan (wat overigens verbazingwekkend goed ging). Daar is een heilig Boeddha beeld van 71 meter hoog, very impressive. Mijn mond was nog verbrand van het hotpot eten de avond daarvoor. Samen met twee belgen zijn we naar een tradiotioneel hotpot restaurant gegaan. Hotpot is uit de Sichuan provincie en is een soort van fondue maar dan met 2/3 peper... daar allerlei vlees en groente indompelen, het obermeisje deed ons voor hoe het moest. Watjes dat we waren kregen we er een soort afblusspul bij waar we alles in kondelen dompelen. Nog steeds stond echter het zweet in mijn gezicht en op mijn rug. Best wel lekker... als toetje kregen we van een local nog een erwtenijsje om te proeven... tja... apart! (Trouwens vegetariers hebben hier geen probleem hoor, veel gerechten zonder vlees en ed). Boeddistische bevolking eet zover ik begreep ook geen vlees.

In Leshan eerst een boottochtje langs de Buddha om een goed foto-uitzicht te krijgen, het werd echter nog indrukwekkender toen we met de trap naar boven langs de Buddha gingen, echt megagroot. In de omgeving nog diverse rituele tempels met monniken die gezang en gebeden ten gehore brachten. Mooie spirituele omgeving.

De laatste bus weer naar huis gepakt, de lokale stadbussen kosten slechts 1 Yuan (10 cent). En daar rijden we dan 2 uur voor.

Vandaag met Mr. Lee die we een aantal dagen eerder waren tegen gekomen een tour over het platteland gemaakt. Om half negen met chauffeur en jeep de stad uit. Veel file's en nog veeeeel meer fietsers. Als eerste naar een Boeddhistisch nonnenklooster. Allemaal meisjes van rond de 20, hoofd kaalgeschoren, oranje doeken die de drie jarige opleiding tot non volgen. Als een non besluit om weer terug te keren naar het normale leven kan ze daarna nooit meer non worden. Een man kan dit echter tot zeven keer doen. Sober bestaan maar wel een rust die er hangt. Toch moet Marjolein er niet aan denken.

Daarna naar een lokale markt, geweldig! Tandarts op straat, karakteristieke koppen, eend die zijn laatste loodjes legde en echt alles heel primitief. Veel oude mensen die hun brood nog moeten verdienen. Grote rollen Chinees vuurwerk voor slechts zo'n 2,5 euro, dus ik neem wat mee in mijn rugzak!

Ook langs een steenkolenperserij, hard werken met 5 man en de opbrengst was een halve Yuan per stuk. Ze maakten er ongeveer 10.000 per dag maar hoe je hier van kan leven is me een raadsel...

Ook een hok met wel met 15 kleine jonge lieve konijntjes, vrees alleen dat het geen huisdieren zijn hier... En nee, toch maar niet meegenomen.

Na een eenvoudige maar erg lekkere lunch (die Chinezen hier eten echt belachelijk veel, ik snap eindelijk die grote porties in Nederland) langs een school. Een docent was in slaap gevallen op het bureau en de rest van de kinderen joelden en wij waren even de bezienswaardigheid ipv andersom.

Daarna naar een zijderupskwekerij. Nooit gedacht dat een rups geluid kon maken maar deze miljoenen rupsen kon je gewoon horen eten! De rillingen liepen over Marjolein haar rug. Brrr. Geef haar maar een zijden blouse of shawl.

Daarna nog langs een pottenbakkerij, de man maakte 40 tot 50 grote potten per dag, en dat allemaal met de hand. Ook langs een echtpaar geweest wat tofu maakte, ik geloof niet dat de smaakpolitie een sticker had uitgedeeld hier maar was zeker leuk om te zien.

Leuke dag en totaal verschillend als het centrum wat veel weg heeft van de Coolsingel...

Vanavond de tas inpakken en morgenochtend vroeg op en dan richting Lhasa wat ons ook heel bijzonder lijkt. Hopen dat de hoogteziekte ons niet veel parten gaan spelen!

Groetjes Marjolein & Martijn

Marjolein haar indrukken tot nu toe: veel, heel veel kleine mensjes om mij heen. Rochelen valt mee, veel honden die ook als huisdier worden gehouden. Het stadse leven is heel modern, ik kijk met verbazing naar de honderden kapsalons. Het zijn allemaal kunstwerken op zich die de vrouwen drage. Hoe ze daar mee slapen is mij een raadsel. Net als de uiterlijke verzorging, de vrouwen lopen er veel perfect bij, hooggehakt en kleine jurkjes. Ik voel me enorm lomp en groot maar ben heel blij dat ik bergschoenen aan heb. De kleine keitjes in Nederland lopen er nog gemakkelijk bij. De bevolking is heel aardig en behulpzaam en zijn al blij als ze alleen al weten waar wij vandaan komen. Op het platteland komen ze niet verder "Holland?" O, dat ligt in Vietnam" of nog mooier " In Afrika". Weten zij veel. Fooien worden niet begrepen en ze geven liever meer terug dan dat ze meer aan nemen. Wonderlijk. Enne, nog geen openbaar toilet gezien. Dat zal in Tibet toch echt afzien worden vrees ik. Slik. Tot slot, internet was in dit hostel makkelijk te doen vandaar de relatief vele berichten. Ook dat zal ws. in Tibet anders zijn. Dat merken jullie wel. Veel (werk)plezier!!

• 05 Juni 2006 - 18:23

Haja:

Wat een leuke en interessante verhalen en foto's, echt genieten voor jullie en voor ons! Vandaag ook Franse verhalen gehoord van onze MenM, ook heel leuk. Zijn benieuwd naar Tibet en of jullie je ook kaal laten scheren? Liefs en goede reis omhoog.

• 05 Juni 2006 - 21:22

Margriet:

wow, wat een verhalen en nog maar nét onderweg eigenlijk. ik begrijp nu waarom jullie deze site hebben: kunnen jullie later dubbel nagenieten! Goede reis! (en plas ze ...)

• 06 Juni 2006 - 08:33

Vinnie:

Sichuan staat bekend als het pitigste eten van China, dus de rest moet je nu makkelijk trekken. Maar in tibet verlang je misschien wel terug naar die hitte ;) Zoveel eten en toch zo klein en dun volgensmij..

• 06 Juni 2006 - 09:48

Mamsli:

Waarom fietsen jullie niet?
    Marjolein, je weet dat ik gek ben op die rollen. Doe mij er maar 3!!!
    Heel veel sukses en sterkte met de Ikea-trechter!

• 06 Juni 2006 - 15:49

Dinky:

Enig die verhalen. Ik wou dat ik in jullie rugzakje mee kon reizen!
    Veel plezier op grote hoogte!!
    Liefs van Dinky