Shigatse - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn Beer - WaarBenJij.nu Shigatse - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

Shigatse

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

10 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Tashi Delek!

Hier weer eens een bericht, nogs steeds in Tibet en we blijven nog eventjes. Het is hier heel mooi, de woeste omgeving, de interessante cultuur en schitterende tempels!

De eerste avond had alleen ik (Martijn) een klein beetje last van hoogteziekte, beetje duizelig, beetje wazig en coordinatie was niet helemaal optimaal (ik hoor de meesten zich al afvragen wat het verschil met normaal is..). Maar na een goede nachtrust was ik helemaal geacclimatiseerd.

Rustig aan gedaan was de bedoeling dus zijn we het Potala gaan beklimmen, het paleis van de Dalai Lama's. Een aantal van de Dalai Lama's liggen er ook begraven in enorme grafkisten van puur goud versierd met enorme edelstenen. Omringd door Buddha's, yakboterkaarsen en andere eerbetonen. Er mochten binnen helaas geen foto's worden gemaakt dus dat hebben we dan ook bijna niet gedaan. Maar het was echt onvoorstelbaar mooi. Helaas wordt dit onderhouden en gemanaged door de Chinezen.
Marjolein werd halverwege enigszins sjaggerijnig en stil, en dat in een van de mooiste plekken ter wereld. Het bleek dat er een plaspauze ingelast diende te worden. In het gebouw was echter geen toilet. Na enige communicatie en een bijna huilende Marjolein wilde de guard ons begeleiden naar het openbare toilet buiten het gebouw. Gewapend met japanse pepermuntolie onder haar neus ging ze het toilet te lijf. Het bleek dat het toilet bestond uit een gat in grond waar je vervolgens een uitzicht had van zo'n 40 meter naar beneden. De lonely planet beschreef dit als een van de toiletten ter wereld met het mooiste uitzicht... jammer van de stank en vliegen en hygiene is sowieso geen sterk punt van dit land. Weer opgelucht volgden we de guard weer naar de plaats waar we de route hadden verlaten om wat ontspannender dit geweldige paleis te bezichtigen.

In eerste instantie wilden we een vijfdaagse trip naar het mount-everest basecamp (5200m) gaan maken. Maar naar verhalen dat mensen doodziek van de hoogteziekte dat bezochten gecombineerd met het feit dat er veel wegwerkzaamheden onderweg zijn en het erg mistig is nu en sowieso twijfelachtig of we de top van mount everest zelf wel kunnen zien. Toen besloten om een vijfdaagse trip met een jeep door tibet te maken, volledig gecontroleerd door de Chinezen dus we moeten er met een guide heen en hebben maar liefst vier permits nodig. Permits zijn trouwens wazige dingen, je betaalt ervoor, moet ze hebben maar krijgt nooit iets te zien.

In ieder geval gaan we met een Tibettaanse chauffeur en guide om meer het echte lokale leven te gaan zien. Scholen, Kloosters, Dorpjes, Yaks etc (dit laten we na afloop wel weer weten en zien!)

Gisteren zijn we met een lakele bus naar Shigatse geweest, de een na grootste stad van Tibet op 3900 meter hoogte. De weg er naar toe geweldig. Een woest landschap met overal bergen om ons heen. Af en toe kwamen een aantal huisjes tegen waar mensen schapen of landbouw bedreven. Weinig basisvoorzieningen als elektriciteit, water etc. En dan te bedenken dat het in de winter daar -40 wordt! We waren voor de Tibettanen een bezienswaardigheid. Marjolein wordt in haar benen en billen geprikt, wel op een grappige manier overigens. ***WARNING voor mensen met een zwakke maag**** Een zieke oude vrouw en moest overgeven in de bus, het kleinkind op haar schoot moest bij Marjolein op schoot zodat zij in haar jas kon overgeven. Daarna werd deze uitgewrongen op de vloer van de bus en de resten werden er vanaf geschud. Daarna ging ze hiermee verder uit het raam te spugen. ***END OF WARNING*** Verder is roken heel normaal. Net als bier drinken bij de eerste stop om half tien in de morgen.

Shigatse was erg leuk, lokale markt met vlees en fruit. Oude stad met leuke straatjes. De rest vertellen we thuis wel :-)

Morgen naar Nam Tso, een meer dat op 4812 meter hoogte ligt. Dan maandag een blindeninstituut bezoeken waarvan we van twee leerlingen vandaag allebei een heerlijke Tibettaanse olie-massage hebben gekregen.

Natuurlijk kijken we hier ook naar Nederland-Servie en Montenegro wat door het tijdsverschil hier om negen uur begint! Gisteren al de opening gezien en de eerste helft Duitsland-Costa Rica.

Dan dinsdag de trip door oost-Tibet waarvan we zaterdag terugkeren en dan vliegen we zondag naar Xining (China).

Ka lee shu!
Marjolein en Martijn

• 16 Juni 2006 - 12:35

Christine&Edmundo&Hoppiepoppie:

Wat gaaf om jullie belevenissen te lezen. We zijn ook erg benieuwd naar de foto's!
    Veel plezier nog!

• 10 Juni 2006 - 18:18

Haja:

Fijn om weer wat te lezen en te zien van jullie, wel iets anders dan la douce France. Toch gaan wij er over een paar uur toch maar naar toe, het is niet anders. Veel plezier met de trip en we horen de verdere verhalen wel van Linda. Liefs met dikke en nu warme Hollandse kus.

• 15 Juni 2006 - 08:43

Bien:

Nou Lein zo'n toilet ook echt iets voor mij idd..had je zelf wel papier mee? :-)

• 10 Juni 2006 - 19:18

Mamsli:

Wat een prachtige verhalen! Marjolein stond dus echt op springen. Vroeger kon je een hele dag zonder te plassen! Toch de leeftijd of wil je die superschone w.c.'s ervaren?
    Gewoon terugprikken hoor!Of heb je daar ook een permit voor nodig? Koop je maar zo'n leuk kippenpootje.
    Kusies

• 14 Juni 2006 - 14:53

Miertje:

wat ongelooflijk mooi en gaaf allemaal...waanzinnig!!!

mille bacio koekebakkers

• 14 Juni 2006 - 18:14

Pa En MA:

WE genieten van jullie verhalen. Zielig voor Marjolein zo'n raar toilet, wel een spectaculair uitzicht. Wel een foto van gemaakt?

• 22 Juni 2006 - 20:47

M&M:

Van die -40graden weten we alles af......