groeten uit Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Martijn Beer - WaarBenJij.nu groeten uit Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

groeten uit Bali

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Oktober 2005 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal weer,

Hier een berichtje vanaf zonovergoten Bali, het is hier erg goed toeven. Mooie omgeving, mooi weer, vriendelijke mensen, bizar verkeer. Minder is het nieuws wat we eergisteravond hoorden, weer bommen in Kuta, wij zaten gelukkig in Lovina, het Noorden. De bevolking is hier erg ontdaan, toerisme is vaak hun enige vorm van inkomsten en het toerisme was net weer aan het toenemen. In Kuta waren er net feesten bezig om de bommen van drie jaar geleden te herdenken. Een aantal reizigers die we waren tegengekomen gingen daar ook heen en moeten er dus middenin hebben gezeten. Heel erg voor die mensen die zo hard hun best doen om een bestaan op te bouwen wat voor de meesten geld dat ze kunnen eten en wat kleren kopen.

Maar goed, gelukkig zaten we daar niet, de reis van Java naar Bali was lang en bizar, in een overvolle bus moesten we de overnachting doorbrengen, kinderen, mannen die kippen nadeden en reizigers met hele paketten bagage deden iedere vorm van nachtrust teniet. Maar ach, je maakt ee ns wat mee.

Afgelopen twee dagen fantastisch gedoken, eerst richting een klein onbewoond, nou ja er liepen herten op het strand, en daarvoor een erg mooi rif , balloonfish, triggerfish die stukken van het rif afbeet, iets wat wij dan weer niet mogen doen, lionfish en nog veel meer kleurrijke vissen en koralen. Vandaag naar een wrak van een Amerikaans oorlogsschip uit de tweede wereldoorlog. Grote Groupers van een meter, Bracuda en Surgeonfish die in mijn hand beten haha. Erg mooie duiken en een goede lunch tussendoor in de brandende zon.

Dit plaatsje is redelijk toeristisch maar toch wel gezellig. Norgenochtend gaan we eerst dolfijnen aaien (om zes uur 's ochtends, dat je je afvraagd waarom ze niet om drie uur 's middags hun kunstjes kunnen gaan vertonen, en daarna naar Ubud, in het midden van Bali om wat apen te gaan vangen en wat hindoe tempels te spotten.

Bali is weer een andere sfeer als Java, wellicht dat het te maken heeft dat Java overwegend moslim is en Bali hindoe maar tot nu toe is het allemaal niet slecht!

Groeten!
=========================================
Helleu...

Wij leven nog hoor maar daar was iedereen inmiddels al achter! Wel
jammer want met name de grote hotels staan nu allemaal leeg. Personeel
en bevolking zijn verslagen. Het is heel oneerlijk, de mensen zijn zo
supervriendelijk en nu de moskee niet de hele dag tot gebed oproept is
het wel een stukkie rustiger. Wat dat betreft zit er een behoorlijk
verschil tussen Java en Bali.
Martijn heeft hier heel mooi gedoken, 2 dagen achter elkaar. Veel
vissen gezien die hij eerder niet had gezien maar helaas weer geen
haai. Zelf heb ik gesnorkeld en jaaaaah het ging goed met de oren en
de oordoppen. Heldin dat ik ben :o)
Nog een heldinneactie is dat ik al 2 keer ananas heb gegeten en
gedronken. Het fruit is hier bijzonder lekker. Zelfs ananas, alhoewel
ik dan wat meeknabbel met Martijn want zelf bestellen, neuh nog niet.
Geef mij de mango's maar en de kleine bananen. Op naar Haagse markt
want er zit wel heel veel verschil in.
De reis van Bromo naar Lovina was een helse rit. Ten eerste na de
bijzonder mooie zonsopgang (ja, het geluk was een keer met ons - en
zo'n anderen helaas) zitten wachten van tot op vervoer naar het
tussenstation. Daar zou een ' luxe' aircobus ons oppikken en dan
zouden we van half 7 tot 4 uur 's nachts reizen. Helaas.
De LOKALE bus kwam na 21u en er bleek geen plek. Mijn lontje was
dusdanig kort, ik was het spuugzat had ruim 3 uur diesellucht
opgesnoven langs de weg, GRRR! dat ik boos werd in de bus. Een man
stond zijn plek af dus Martijn en ik hadden een plaats. 2 Duitsers die
met ons meegingen werden tussen het toilet (?) en de bagage
geparkeerd. Maar zo werd ons beloofd, na 1 uur zouden we bij een
restaurant komen en zouden veel mensen de bus verlaten. Ik riep nog
quasi kwaad dat zijn 1 uur voor ons 3 uur zijn en natuurlijk kreeg ik
helaas gelijk. De bus zat vol met mensen die of hard snurkten of met
krijsende kinderen. Nu weet zo'n beetje de halve wereld hoe leuk ik
kinderen vind (op de neefjes en nichtjes na dan he, verschil moet er
zijn) maar dit waren K-kinderen. Het maffe is dat die al slapende van
bank tot bank gaan, dan kunnen de ouders even een tukkie doen (lees
slapen). Nadat ik de kakkerlakken had ontdekt was er geen nachtrust
meer bij. Om ongeveer 8 uur waren we in Lovina. De buschauffeur wilde
graag van ons 4 100.000 rhupia terwijl wij per persoon in Bromo al
125.000 hadden betaald. De beste man begreep ineens waarom wij zoveel
stennis hadden gemaakt en reed vervolgens door. THANK GOD!
We vonden een leuk hotel aan het strand. Meteen van genoten en de
eerste duikdag en voor mij snorkelen geregeld. Verder genieten en
relaxen totdat Martijn de sleutel van de kamer in de zee was verloren
(kweetniethoor maar hij heeft bepaalde trekjes van papa....). Paniek
natuurlijk want ook de safetyboxkey zat eraan. Gelukkig niks weg en op
naar een andere kamer.

Het plan is nu om morgen om 6 uur dolfijnen te spotten op zee en dan
na terugkomst naar Ubud te gaan. Apen, arts en culture, komt wel weer
helemaal goed! Dit keer geheel vrijwillig met de lokale bus. Het is mt
geen pen te beschrijven en daarom ook zo leuk en goedkoop. Mag ook wel
weer eens na het "dure" drama vanaf bromo. De benzine prijzen zijn
hier trouwens verdubbeld sinds 1 oktober, enorme rijen voor de
bezinestations maar dat zien jullie vast wel op de foto's. Bizar
gewoon. Agenten tankten om onenigheid te voorkomen...
Na Ubud willen we nog een paar dagen bij Sanur aan de zee blijven. Dan
via Denpasar vliegen naar Jakarta, 2 uur wachten en dan vliegen naar
Singapore waar we de laatste overnachting hebbne. Hellup, wil ik nog
helemaal niet aan denken!!!

Inmiddels heb ik de eerste verschijnselen van zonne allergie maar dat
is niet zo raar. Als ik in de zon zou gaan liggen dan ben ik best
lekker gebraden mits ik tijdig draai. Niet doen dus. Gelukkig hebben
we beiden een tintje gekregen want spierwit terug komen is natuurlijk
ook niet helemaal de bedoeling...

Okido, tot zover,
zonnige groeten van Ons!

PS
- Dink, je tip van Kuta laat ik maar even voor wat het is (of was)
- Dicky, de economie kan nu helemaal een impuls gebruiken maar vandaag
de lokale markt bezocht waarbij ik met stoicijns nee schudden van
70.000 naar 12.500 ging... Ik leer het al een beetje!
- Onno, zettumop met de projecten ik duim voor je!! Is Anice inmiddels
van de waterpokken af?
- Myra, mis jou ook hoor!!! De 700 foto's halen wij echt niet maar
jullie hadden ook een hele week langer ;o)
- Mieke wat fijn dat het goed met je gaat en dat jullie weer thuis zijn!
- Josine, alle beelden op de foto zetten is onmogelijk dan zou ik in
Singapore al door mijn rolletjes heen zijn. Veel militaire
afbeeldingen, draken en goden. Zijn veel boeken van te koop, haha...
Tot slot dank voor alle smsjes of wij nog leven, niet iedereen heeft
een bericht dan ben ik alsnog failliet.

CIAOOOO!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Java en Bali

Recente Reisverslagen:

03 Oktober 2005

groeten uit Bali

27 September 2005

Groeten uit Java

22 September 2005

Groeten uit Singapore
Martijn

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 135624

Voorgaande reizen:

16 November 2012 - 02 December 2012

Seychellen en Qatar

27 Juli 2012 - 11 Augustus 2012

IJsland

03 September 2011 - 02 Oktober 2011

Malediven en Sri Lanka

27 Januari 2010 - 16 Februari 2010

Vietnam

29 November 2008 - 08 Juni 2009

Rond de wereld

29 April 2008 - 06 Mei 2008

Zweden en Noorwegen

29 Juni 2007 - 03 Augustus 2007

Ecuador & The Galapagos

04 Juli 2006 - 13 Juli 2006

Londen

31 Mei 2006 - 30 Juni 2006

China & Tibet

05 Januari 2006 - 13 Januari 2006

Curaçao

17 September 2005 - 08 Oktober 2005

Java en Bali

Landen bezocht: