Groeten uit Java - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Martijn Beer - WaarBenJij.nu Groeten uit Java - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

Groeten uit Java

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

27 September 2005 | Indonesië, Yogyakarta

Salam allemaal,

Zo alweer een weekje door Java aan het reizen, de mensen zijn erg relaxt (behalve degene die je lelijke dingen willen verkopen), temperatuur is hoog en het land is erg mooi. Vanochtend de Borobudur bezocht, groot, mooi en indrukwekkend, vroeg op om de zonsopgang mee te maken, was het bewolkt en was er dus niets te zien, paar uur later kwamen de Neckerman bussen en werd het wel erg vol. Daarna nog naar Hindoetempels wezen kijken in de buurt en ook erg mooi. We staan nog op de foto van een aantal locals die ons erg intressant bleken te vinden.

Ontbijten is meestal met nasi goreng wet helemaal niet vervelend, en het lokale biermerk is Bintang :-)

Het reizen hier gaat vrij gemakkelijk en kost heel weinig, van Jakarta naar Bandung hebben we ruim zeven uur in de meest luxe trein gezeten die er bestaat voor nog een anderhalve euro, en dan ook echt luxe, met kantelbare en draaibare stoelen met beenruimte waar Ron Brandsteder nog zijn benen kwijt kan en we kregen nog een voedselpakket ook!

Verder was er film etc. Dat is pas reizen :-) Maar om jullie gerust te stellen hebben we ook zes uur lang in een bus gezeten die al jaren geleden afgekeurd was en de stoelen los zaten... de maag ging alle kanten op... en zodra je uit stapt is het: 'taxi, taxi', nou, even lopen maar. Maar
ja, je moet wat overhebben voor een jungletour met watervallen, stekelvarkens, toekans en apen... nee, echt vervelend is het hier niet.

We zitten nu in Yogja, ergens in het midden van Java, hoop tegenstellingen weer, mensen die bedelen, slapen op straat, zelfs eentje die zwaar gewond met ontvleesde vingen waarvan alleen het botje nog zichtbaar was een beetje lag dood te gaan op straat... tot best dure winkels en auto's...

Nog geen zieke kip gezien hier trouwens...

Morgen een dagje hier rondwandelen en dan weer verder richting de Bromo-vulkaan, we gaan weer eens proberen zo'n ding te beklimmen :-)

Nou mensen, veel plezier met alle leuke dingen in Nederland, ik moet er nog even over nadenken of ik wel terug kom :-)

Martijn
=========================================
Hallo allemaal,

Weer even een update: vandaag om 4 uur opgestaan om de Borobodur te
zien. Helaas was het een bewolkte zonsopkomst dus de beroemde
zonsopkomst ging aan onze neuzen voorbij. En aan die van de Japanners.
Het is heel vreemd maar er zijn bijna geen toeristen, waar we ook
komen zijn we zowat de enigen. We worden dan ook meteen bejumpt om
dingen te kopen. Als voorbeeld, een beschermde zeeschildpad kost maar
35 euro... Vreselijk! Zoals MArtijn opmerkte ' ik laat ze liever
zwemmen voor 50 euro!'
Gisterenochtend een jungletocht gemaakt van 5 uur. Best heavy, veel
geklauter, veel modder door de vele regen (die BTW maar eens in de 10
a 15 jaar zoveel ineens neervalt... Hebben wij weer) maar wel
supermooi. Wilde apen hoog in de bomen gezien, toekans en
stekelvarkens in een grot. Net als 100-en kleine vleermuisjes.
De kleine blaadjes van een teakboom (die overigens zo mooi zijn dat ik
nevernooit meer (tuin)meubelen van ze wil hebben) worden als je ze
wrijft knalrood, en kan als make up worden gebruikt. Na de jungletour
(valscore Martijn 1x en ik helaas 2x) niet eens tijd gehad om te
douchen en hup de priv'e hobbelbus in naar de Borobodur. Godddd, heb
ik zoveel zitvlees en nog doet alles pijn. Misschien moeten ze maar EU
subsidie aanvragen voor de aanleg van mooie wegen. Onderweg trouwens
weer veel moois gezien. Volgens Martijn dan, ik lag te dweilen van de
koppijn. Moest mijn uiterste best doen om mijn hoofd op mijn romp te
houden.
Uiteindelijk in het donker gearriveerd. Muggen steken mij dwars door
mijn kleding heen, deet of niet, maakt ze geen moer uit. Gelukkig de
klamboe opgehangen want 's ochtends werden we wakker in het
gezzelschap van 3 dode kakkerlakken. Tja, die klamboe is geimpregneerd
en daar houden deze beesies niet van. We hadden weinig oog voor ze
want we wilden de zonsopgang niet missen.
Na terugkomst doorgereden in de hobbelbus naar Prangbaran waar Hindoe
tempels te zien zijn. Daar ook ruim 2 uur rondgelopen. Fotorolletjes
score staat bij mij op 3 en bij Martijn op 2, we maken niet dezelfde
foto's...
Nu zitten we in Yogyakarta, na aankomst in het mooie hotel (met warm
water, Martijn kan niet tegen een koude douche, haha, echt waar!!!)
lekker gezwommen. Natuurlijk ik met kippenvel, ik spoor echt niet.
Daarna traditioneel in slaap gevallen maar nu maar voor een uurtje. Nu
zitten we dus ergens in een cafe en gaan zo eten.
Jullie allemaal eet smakelijk!!!