De Malediven - Reisverslag uit Malé, Malediven van Martijn Beer - WaarBenJij.nu De Malediven - Reisverslag uit Malé, Malediven van Martijn Beer - WaarBenJij.nu

De Malediven

Door: Marjolein & Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

12 September 2011 | Malediven, Malé

A-salam alekum!

Onze reis begon vorige week vrijdag, na het werk zijn we om zes uur richting Brussel gereden. Twee uurtjes later arriveerden we bij van der Valk waar we de auto vier weken laten staan. Het mooie weer leek begonnen! De avond afgesloten met wat Belgische biertjes in de binnentuin.

De volgende ochtend belandden we eerst per ongeluk tussen een russische groep maar al snel vonden we ons zeer uitgebreide ontbijt. Mjammie! Op ons gemak met de pendelbus naar het vliegveld. Om zes uur begon de reis. 12 vlieguurtjes later, met een korte tussenstop in Colombo, kwamen we aan op Male de hoofdstad van de Malediven. Ook de bagage was meegekomen. Al snel vonden we een desk van ons resort en werden we met een busje naar de seaplane terminal gereden. In de schaduw op mooie teakhouten ligbedden hebben we gewacht op onze vlucht met het spectaculaire uitzicht van de vertrekkende en arriverende watervliegtuigjes. Het is echt speelgoed om naar te kijken, supertof! Maar het is nog leuker om erin te zitten :-)

Eenmaal aangekomen op het resort (Kuredu) werden we met trommelgeluid ontvangen, kregen we de eerste instructies en werden we naar onze bungalow gebracht. Mooiiii hoor! De Malediven zijn net als ze klinken, mooi mooii en mooiii. Luxe, prachtige groene eilanden, spierwitte stranden, blauwer dan blauwe zee met de kleurrijkste vissen. Bij het snorkelen werden we telkens getrakteerd op schildpadden. Het eten was drie keer per dag meer dan uitstekend en iedere dag met een ander thema. Martijn heeft erg mooie duiken gemaakt (tientallen haaien gezien en een manta ray) en nog een specialty gedaan. Hij mag met verrijkte lucht duiken en dus komt er minder stikstof in het bloed en daardoor kan je langer onder water! Marjolein heeft een boek uitgelezen en Mol bewaakte de bungalow. Daar was hij niet heel goed in, Marjolein is bezaaid met muggenbeten. De grootste
bedreiging of gevaar was de zon, met factor 50 ging het prima, alleen de vergeten randjes deden wat zeer. We hebben een tochtje met een boot gemaakt waarbij de dolfijnen vrolijk in het rond sprongen, een massage genomen, een rondje om het eiland
gelopen kortom heerlijk genoten. Voor onze bungalow zwommen de babyhaaitjes, baby stingrays en andere kleine vissen die bijna op het strand kwamen.

Wel merkten we na een paar dagen dat we niet heel geschikt zijn voor een resort, we missen het 'andere'leven wat reizen voor ons zo leuk en aantrekkelijk maakt. We zien dat de 800 werknemers wel erg hard en vele uren moeten werken voor hun loon, ver weg van hun familie. Er is een minimum aantal werknemers wat van de Malediven moet komen maar alle anderen komen van India, Bangladesh, Sri Lanka, Indonesië of Thailand. Dat voelt minder luxe en mooi. Ook verbaasde het ons dat de vakantiegangers het eigenlijk niets interesseert waar ze zijn, een tripje van een paar uur naar 2 lokale bewoonde atollen trok welgeteld 8 geïnteresseerden van 2 resorts. De reizigers maken onderling ook geen enkel contact en soms praten stelletjes amper met elkaar, wonderlijk hoor. Het zal wel aan ons liggen maar iedere dag bijna hetzelfde doen, rondje eten, rondje zwemmen, rondje eten, rondje snorkelen, rondje cocktails, rondje douchen, rondje eten, rondje drankjes, rondje slapen etc. etc. houden wij niet heel veel langer uit. Zelfs niet op de Malediven, haha. Zondag hebben we de trip naar een atol met de tonijnfabriek gemaakt en later naar een bewoond atol. Van de tonijnfabriek mochten er geen foto's gemaakt worden, jammer. De vis wordt
diepgevroren en bij het betreden van de koelcel begon het zowaar even te sneeuwen. Het tweede atol is de hoofdstad van de Lhaviyani provincie, een stadje van 900 bij 300 meter met een moskee, ziekenhuis, scholen etc. Zo klein en dan nog rijden er auto's en brommers rond. 's Middags met regen (!) hebben we Kuredu weer verlaten, maar met regen, wolken en meer wind is een zeevliegtuigje nog steeds leuk hoor!

Eenmaal op Male aangekomen met een zeetaxi naar het eiland waar we in een minder sprookjesachtige omgeving logeren voor maar twee nachtjes. Hoe klein het ook is, op zowat iedere hoek staat een moskee, en de oproep voor het gebed wordt gezellig rondgezongen. Tis dat we de tekst niet kennen, je wilt wel meedoen maar het lijkt nergens op. De winkels sluiten dan even zodat iedereen mee kan doen met het gebed. Het valt ons op dat er volledig gesluierde vrouwen rondlopen (met alleen een opening voor de ogen) maar ook heel modern gekleed. Het grootste deel loopt wel gesluierd rond en er zijn geen blote benen of schouders te bekennen. Op de planning voor deze twee dagen staat rondkijken in de grootste moskee (plek voor 5000 man!), de vismarkt en nog wat bezienswaardigheden. Vanwege de beperkte ruimte is alles hier klein, smalle straten, klein parkje en een klein plein met een grote vlag van de Malediven. Het weer zit hier op Male niet mee, veel regen die toch wel lang duurt en met bakken naar beneden stort. De temperatuur blijft gelukkig wel goed.
Dinsdag reizen we weer door naar Sri Lanka, we hebben er zin in!

Liefs Marjolein, Martijn & Mol

• 12 September 2011 - 15:09

Rosalie:

Het snorkelen en duiken klinkt erg aantrekkelijk! Ik wil ook nog zo graag een schildpad onmoeten tijdens het snorkelen! :-)

• 12 September 2011 - 15:12

Vinnie:

Lekker hoor, en veel mooi groot spul onderwater dus! have fun helemaal niet jaloers ook, welnee lekker in nederland op kantoor

• 12 September 2011 - 15:25

Mimi:

nu leuk om alles weer te lezen keek er naar uit

fijn dat jullie zo genieten en veel zien

het is jullie gegund dus geniet nog maar lekker heel veel groetjes uit heerjansdam

• 12 September 2011 - 18:44

Mieke:

Ha MM&M,

Wat leuk dat ik weer alles mag lezen over jullie reis.
    Heel veel plezier op jullie wel verdiende vakantie.

Dikke kus,
    Mieke

• 12 September 2011 - 19:16

M&M&C&O&I&F:

Mol boft maar. Geinig om weer te zien, wij hebben de reis andersom gemaakt.
    Fijn voor jullie en veel plezier!
    Liefs.

• 12 September 2011 - 19:48

Marjoke:

Het is weer super om het te lezen.
    Hopelijk zien jullie heel veel en hebben jullie het lekker naar je zin.
    Groeten van Marjoke

• 12 September 2011 - 20:20

Pa En Ma:

Fijn eindelijk iets van jullie reis te horen. Jammer van de regen nu. En inderdaad, luxe verveelt ook hoor. Lekker je eigen gang gaan is toch eigenlijk leuker. Maar dat komt er dus aan. Veel plezier verder, liefs

• 13 September 2011 - 06:04

Esther:

En wij gaan wel werken.....ohhhh zo jaloers maar heerlijk om te lezen! Geniet!

• 13 September 2011 - 08:59

Martin S:

Coole zeebeesten!!

• 13 September 2011 - 11:10

Renske:

Jeetje, wat klinkt dat allemaal naar!!! En het ziet er ook zo rot uit (die beachbungalow...wow en stoffel!!) Ik zou het vermoedelijk ook niet lang volhouden,maar het klinkt wel hemels!!!! Jaloers?? JA :D
    Veel plezier in SriLanka buurtjes!!
    (ps: huis staat er nog, ondanks harde wind ;-))

• 14 September 2011 - 16:30

Ron Duffels:

Hoi MnM,

Dat zijn weer exotische reisbestemmingen, die ver buiten mijn fietsactieradius liggen! Des te leuker dat jullie mij over de digitale schouder laten meekijken. Ben wel een beetje jaloers op Mol, die het allemaal in het echt meebeleeft.

• 17 September 2011 - 19:50

Damici2:

Dat ziet er niet verkeerd uit daar! Mooie foto's hoor. Alvast een goede reis dinsdag richting Sri Lanka! En hopelijk schijnt het zonnetje daar wel.

• 20 September 2011 - 17:32

Sven:

Bevalt de couleur locale in Sri Lanka? Ik snap jullie wel, al hebben jullie op de M iig geweldige dingen gezien/gedaan - terug naar de echte beschaving op SL, waar mensen gewoon hun ding doen, is ook wat waard. Goeie reis verder.

• 21 September 2011 - 15:56

Bart:

Ik vond de titel 'tijn en lijn' leuker!

• 05 Oktober 2011 - 14:15

Leen En Corrie:

Dank jullie voor de prachtige foto's en 't leuke verslag!Dit komt een beetje laat maar ook wij zijn net terug van vakantie,en vrijdag gaan we nog een weekje naar Overijssel.We zijn dus druk met de was en de strijk zodat we vrijdag weer glad en schoon weg kunnen groetjes Leen en Corrie

• 11 Juli 2014 - 16:28

Harmen:

Ik las dat jullie in Kuredo resort zijn geweest, hoe was die?
    Is er nog iets tegen gevallen?
    Wij hadden hem ook gezien voor onze reis maar wou even iemand vragen die er al geweest is.
    Hebben jullie nog tips voor ons?
    Met vriendelijke groet,
    Harmen